”Altid nogle at tale med”: Det sociale på en stor efterskole som BGI akademiet

Hvordan er fællesskabet på BGI akademiet?

Som Danmarks næststørste efterskole får vi – forståeligt nok – tit dét spørgsmål.

For at finde svaret må vi se på betydningen af bo-grupper, fællesskabsgrupper, udlandsture, aftenarrangementer – og det med at dele værelse med en, to eller tre roomies. For hvad betyder de ting samlet for eleverne? 

Vi har spurgt BGI-elev Carl-Emil fra Gilleleje.

_JAC4300.jpg

Kan man have fællesskab på en efterskole med 500+ elever?

Hvis du spekulerer på dét, forstår vi dig – for det kan lyde vildt at holde sammen på så stor en flok – men på BGI akademiet betyder det både fællesskab og fordele at være mange.

132.JPG
”Jeg synes, det er godt, at BGI er en stor skole, for der er altid nogle, man gerne vil tale med – og så er der flere at vælge imellem. Det er også godt med inddelingen i de seks fællesskabsgrupper – med cirka 90 personer i hver. Vi bliver inddelt i grupperne, allerede før vi starter på BGI. I fællesskabsgrupperne laver vi fx standup og teater for hinanden. For mig er det noget af det allerfedeste ved grupperne. Idrætslinjer og fællesskabsgrupper har et stort overlap, og det styrker også fællesskabet – og giver et større netværk og bedre sammenhold.”

Carl-Emil, 16 år, elev på BGI, 9. klasse, Gilleleje

Er det store BGI-fællesskab bundet sammen af de små

Lige præcis – for du udvider gradvist dine vennecirkler her på efterskolen. Ud over fællesskabsgrupperne er der fx også husgrupper. Og på udlandsturene har BGI akademiet i forvejen besluttet, hvem du skal sidde ved siden af i bussen, og hvem du skal bo sammen med, mens vi er af sted. Alle kommer til at lære en masse nye at kende på kort tid.

”Udlandsturene fungerer rigtig godt ift. det sociale. På busturen til Tjekkiet kiggede vi ligesom op fra vores telefoner og begyndte at snakke med nogle mennesker, vi ikke havde mødt før. Mens vi boede dernede, kom vi også på værelse med nogle, vi ikke kendte. Så fik vi også et godt forhold til dem, og i dag snakker jeg stadig med flere af dem. Det var fedt, at BGI havde blandet os – så jeg fx sad ved siden af én i bussen, jeg ikke kendte i forvejen. Husgrupperne – som er hvert enkelt hus internt – laver også aktiviteter, lige fra klippe-klistre til at forberede teaterstykker sammen. Til husgruppeaftenerne kan der også være konkurrencer og turneringer mellem husene – i fx fodbold, håndbold eller volleyball.”

Carl-Emil, 16 år, elev på BGI, 9. klasse, Gilleleje

Får jeg også glæde af BGI-fællesskabet bagefter?

Ja, det gør du faktisk, for stort set alle tidligere BGI-elever fortæller, at de efterfølgende 1) har nemt ved at stå ved deres egne meninger, 2) føler sig mere åbne over for nye mennesker, 3) er mere positive – og har større selvtillid og selvværd. Og en stor del af dét tilskriver de det sociale på BGI akademiet.

”Jeg er blevet bedre til at møde nye mennesker, og det bliver en fordel, når jeg starter på gymnasiet næste år. Dér får jeg jo smidt en masse nye folk i hovedet – igen. Jeg føler mig klar til at vise, hvem jeg er. Det sociale på BGI har haft stor betydning for mig, for jeg er helt klart blevet mere åben, end før jeg gik her – dér var det nemmere for mig bare at kigge ned i min telefon og ignorere de andre. Nu har jeg fået masser af nye venner og har udviklet mig socialt. Det er sjovt, så hurtigt vi har fået et godt og stærkt forhold til hinanden. Jeg bor på et tre-mands-værelse – og i starten var det en mærkelig fornemmelse at skulle dele et helt år med to andre, jeg overhovedet ikke kendte, men ret hurtigt klingede vi bare supergodt. Når jeg er hjemme i Gilleleje får jeg tit at vide, at jeg har ændret min accent ... Og mange af dem synes, jeg virker mere glad og åben – og har en mere positiv tilgang til tingene.”

Carl-Emil, 16 år, elev på BGI, 9. klasse, Gilleleje

Vi benytter cookies

For at give dig den bedste oplevelse på bgiakademiet.dk gør vi brug af cookies. Ved at benytte vores website accepterer du brugen af cookies. Læs mere

OK