Det spiser du på BGI akademiet

At være elev på efterskolen betyder, at du har en lang skoledag med mange forskellige fag. Dagen igennem skal du både bruge hoved og krop, og det kræver at du får en sund og varieret kost.

Ugens madplan - Uge 34

Mandag: Sporvognskål med oksekød og pasta.

Tirsdag: Frittata med kartoffel og chorizo samt salat.

Onsdag: Laks med pasta, pesto, brød og grønt.

Torsdag: Alfheims menu.

Fredag: Rugbrød og rester.

Visionen for BGI akademiets køkken

 

  • Mad med holdninger - Hver dag skal smage af noget
  • Vi går ind for bæredygtighed
  • Vi vil indføre mere økologi
  • Vi vil reducere madspild ved at udnytte alle rester og gøre eleverne opmærksomme på problemet
  • Køkkenet skal være et læringsværksted for eleverne

Madkulturen på BGI akademiet

I løbet af året bliver du præsenteret, både for det gamle danske køkken og nye retter fra såvel ind – som udland. Menuplanen vil hver uge kunne ses på hjemmesiden samt rundt omkring på skolen. Vi tager også gerne imod ønsker fra dig og disse vil så vidt det er muligt, blive inddraget. Som en del af det at være elev på BGI, vil der være en uge samt andre enkelte dage i løbet af skoleåret, hvor du deltager i arbejdet køkkenet. Her vil du blive en del af en daglig rutine i køkkenet lige fra madlavning til oprydning.

Vi glæder os til at se dig i køkkenet.

 

I køkkenet arbejder vi ud fra de 7 kostråd, for at sikre den bedste sammensætning af næringsstoffer, vitaminer og mineraler, da dette er vigtigt i en meget fysisk aktiv hverdag.

1. Vær aktiv og spis varieret

2. Spis flere frugter og grøntsager

  • På BGI er der hver dag et udvalg af frisk frugt. Derudover er der altid salat eller anden form for grønt til middagsmaden og aftensmaden. I køkkenet bruger vi sæsonens frugt og grønt i menuplanen så vidt det er muligt.

3. Spis mindre kød - vælg bælgfrugter og fisk

  • Der serveres fisk en gang om ugen til middag. Om aftenen er der altid mindst en slags fiskepålæg.
  • Vi putter masser af grøntsager og bælgfrugter i vores mad for at skære ned på kødet og bibeholde proteinerne

4. Spis mad med fuldkorn

  • Ris, pasta og brød er fuldkorn. Vi bager selv alt vores franskbrød, madbrød og boller, som naturligvis også er bagt med fuldkornsmel.

5. Vælg planteolier og magre mejeriprodukter

  • Der serveres kun minimælk og magre surmælksprodukter og oste.

6. Spis mindre sukker, salt og fedt

  • I køkkenet sikrer vi, at vi bruger et minimum af salt.
  • Vi bruger planteolier, når der skal steges. Dette gælder også vores pestoer og spreads.
  • Der serveres kage for eleverne én gang om ugen samt til specielle lejligheder og i weekender.

7. Sluk tørsten i vand

  • Eleverne får tilbudt vand til alle deres måltider. Der en vandpost i spisesalen, hvor der kan tappes vand.

 

 

JAC_2142.jpg

På efterskolen serveres der dagligt seks måltider, de består som regel af:

  • Morgenmad: Havregryn, cornflakes, mysli og havrekræs. Kaffe, te, ost, minimælk og brød mv.

 

  • Middagsmad: Spændende og varierede varme retter med frisk salat, råkost eller kogte grøntsager. Fredag serveres der rugbrød samt en lun ret.

 

  • Aftensmad: Kold buffet med et udvalg af pålæg, salat, frugt og hjemmelavede spreads. 

 

  • Tre mellemmåltider: kan bestå af frugt, boller, knækbrød eller andet. Nogle dage vil der blive tilbudt havregryn. Hver formiddag tilbydes der rugbrød og tilbehør, som varierer fra hytteost, frugtpålæg og leverpostej til hjemmelavede spreads. 

 

Når I skal ud af huset, vil du få mulighed for at smøre en madpakke. Den kan blandt andet bestå af rugbrød, pastasalat, fiberholdigt madpakketilbud som sandwich og lignende, samt grønt og frugt.

Kig ind i vores spisesal

Dit sunde valg - til hvert måltid

På BGI akademiet får alle også kendskab til elite-modellen som er godt redskab til, at du kan sammensætte et godt måltid med en god balance mellem de forskellige slags fødevaregrupper.

Tallerkenmodellen er udarbejdet af Team Danmark og er en anbefaling for sportsudøvere. Modellen fungerer ved at man deler sin tallerken op på denne måde:

  • Kød, fjerkræ, fisk, æg, ost og fedtstof skal udgøre 1/4 af din tallerken
  • Grøntsager/frugt skal ligeledes udgøre 1/4 af tallerkenen.
  • Brød, ris, kartofler eller pasta skal udgøre 1/2 af tallerkenen.

Vi går meget op i at følge alle køkkenstandarder. Her kan du følge med i vores Smileyordning fra Fødevarestyrrelsen. Vi har altid opdateret til sidste nye kontrolbesøg.

 

JAC_2242.jpg

Kig ind i vores køkken

Linjer

Kommende arrangementer

Vi benytter cookies

OK