Musik, koreografi, styrke, smidighed og sved på panden!

Formål

Formålet med faget Fitness for piger er, at eleven

  • prøver forskellige træningsformer indenfor fitness f.eks. aerobic, step, Zumba, thai bo, circuit, spinning, coreball, redondobold, yoga mm.
  • arbejder med sin kondition
  • opnår kendskab til forskellige trinkombinationer og koreografi af varierende sværhedsgrad
  • lærer funktionelle styrkeøvelser
  • arbejder med balance, smidighed og styrke
  • lærer noget om sund livsstil

Indhold & tilrettelæggelse

Essensen i Fitness for piger er, at vi gerne skulle blive udfordret og styrket på kondition, koreografi og muskler.

Undervisningen for mange af de forskellige fitnessformer er bygget op omkring iørefaldende musik, der giver lyst til at bevæge sig. Både nybegynderen og de, som har gjort sig nogle erfaringer, kan være med. Vi vil prøve kortere og længere koreografier sammensat af forskellige trin – hop, temposkift, løb, drejninger, dansetrin og meget mere.

Vi vil vi lave et udvalg af funktionelle styrkeøvelser med og uden redskaber. Vi vil arbejde med den store og lille træningsbold. Boldtræning er specielt styrkende for muskler omkring mave og ryg, og så giver bolden gerne smil på læben, da den ikke altid ter sig som forventet.

Vi vil eventuelt prøve yoga, hvor vi arbejder med hele kroppen gennem forskellige dynamiske og statiske stillinger, så alle muskelgrupper trænes, og balancen udfordres.

Vi vil tale om sund livsstil, mest i relation til kost og motion, men også i et bredere perspektiv.

Faget er et valgfag med 80 minutters ugentlig undervisning.

Slutmål

Undervisningen skal lede frem mod, at eleven

  • har kendskab til forskellige træningsformer indenfor fitness
  • får forbedret sin kondition
  • oplever at have styrket sin koordinationsevne
  • kender betydningen af funktionelle styrkeøvelser
  • får øget balance, smidighed og styrke
  • har en viden om sund livsstil

Vi benytter cookies

OK